Dame midtveis i livet. Med tanker og funderinger som jeg avogtil har behov for å skrive ned. Jeg går mye på tur, og tar endel bilder når jeg er ute. Driver også med håndarbeid, både til eget bruk og for salg, så det kommer nok endel av det også her. Ellers så blir det vel noen små glimt fra livet mitt.....ihvertfall de tingene jeg har lyst til å dele med hele verden



lørdag 28. januar 2012

" Trusler" på FB.....

Ja nå er gamla til å mener noe igjen.....det er det som er greit med egen blogg, der kan jeg mene det jeg vil:-) Høres jo fælt ut med trusler på FB, og jeg snakker ikke om veldig fæle ting. Men må innrømme at det gir meg noen tanker når enkelte av dem jeg har på min venneliste legger ut statuser som "Nå skal jeg slette alle mine falske venner. De som fremdeles vil stå på min venneliste må gi beskjed, hvis ikke blir dere slettet"

Da blir jeg sittende å lure......

Ikke på om jeg er en falsk venn eller ikke, men hva mener de egentlig med en falsk venn? Noen skriver det litt annerledes, "jeg rydder i vennelista mi og kommer til å slette alle som aldri skriver eller kommenterer noe på veggen min". Det store spørsmålet jeg da sitter med er....hvorfor har du disse menneskene på vennelisten din i utgangspunktet? Man har jo lagt dem til av en eller annen grunn.....Og hvorfor skriver man at man kommer til å slette noen, hvis ikke de sier fra at de vil bli stående på vennelisten???? Eneste forklaringen jeg kan se er å få oppmerksomhet....Hvis man ønsker å slette noen fra listen av en eller annen grunn, så er det jo bare å gjøre det, man behøver jo ikke skrive det i en status???

Jeg har mange "venner" på listen min. Noen av dem er VENNER, og noen av dem er bekjente. Felles for dem alle er at jeg har valgt å legge dem til, av ulike årsaker. Over halvparten av mine "venner" har jeg aldri møtt, men blitt kjent med via håndarbeidsforumer. De har en funksjon på FB, via våre felles interesser. Noen har jeg møtt i ulike sammenhenger igjennom et liv med mye flytting, vi har ikke så mye kontakt, men jeg synes det er hyggelig å følge litt med på hvordan de har det. Om de skriver og kommenterer mye eller lite hos meg, spiller ingen rolle, jeg har valgt å ha dem på vennelista mi. Det er jo ikke heller alle som er veldig aktive på FB, er de da "falske venner"????

Jeg har et par ganger slettet noen fra vennelisten min. Grunnen til det var ting de skrev og sa, som jeg ikke ville ha på min vegg. Når noen har holdninger og meninger som går i mot alt jeg står for, eller bare er negative og ekle med andre, så vil jeg ikke være venner med dem, hverken på FB eller i virkeligheten. Og da sletter jeg dem stille og rolig, uten å opplyse hverken dem eller resten av verden at jeg har gjort det. Men utover det, så får alle som jeg har lagt til lov å stå på listen min. Jeg har vært helt bevisst da jeg la dem til, og de er på listen av ulike grunner. 

Jeg kommer aldri til å be noen om å la meg få lov å bli stående på "vennelisten" deres. Hvis noen av en eller annen grunn vil slette meg, så er det jo deres rett å gjøre det. Det blir å ta hele konseptet med FB litt langt synes jeg å definere virkelige venner utfra hvor mye eller lite de kommenterer på FB-siden din.....

Men det er nå bare mine tanker en lørdagsformiddag. Snøen detter fremdeles ned ute, så det blir vel ei økt med måking i dag også. Og så må jeg ha en tur på Ikea og handle litt småtteri til rommet Silje skal flytte inn i. Og så må det ryddes der nede. Rommet har blitt brukt til kombinert gjesterom og lagringsplass, og det er jo ikke så koselig å bo mellom kofferter og andre ting som mor trenger lagringsplass til. Så da har jeg egentlig nok å gjøre i helga, siste del av flyttelasset hennes kommer i morra. Så da blir jeg offesielt "samboer" igjen. Blir nok en forandring for oss begge, vi har ikke bodd i samme hus på 4 år, men vi klarer nok å få det til frem til høsten. Blir godt å få litt lyd i huset, er jo ikke så veldig mye bråk jeg klarer å lage helt alene her:-)

Kan jo heller ikke ha et innlegg uten å putte på litt strikking. Et par Mariusstrømper har blitt ferdige, og de passet perfekt til mottaker. De var veldig greie å strikke, lurer jammen med på om ikke jeg må ha meg et par selv også....


Da har jeg fått sluppet ut litt stim for i dag....jammen ikke mye i livet man har å bekymre seg for, når det er sånne ting som irriterer:-) Ha en god helg alle sammen, med eller uten snø.....og forresten, det store målet mitt for dette året, er jeg godt i gang med, og det går foreløpig strålende......bare å vente på fortsettelsen:-)

9 kommentarer:

  1. Godt skrevet..å jeg er så enig med deg... Ha en strålende flott helg med eller uten snø:-) Det var foresten noen virkelig fine Marius strømper du har strikket regner meed at motakeren av de blir veldig fornøyd :-)

    SvarSlett
  2. Mange kloke ord her....er helt enig med deg. Hva slags venn er de selv, når man må "be" om å få bli stående på vennelista...hehe..
    Uansett, strømpene er virkelig fine. Har veldig lyst å strikke noe i Marius mønsteret selv. Ha ei fortreffelig helg.

    SvarSlett
  3. Kunne ikke sagt det bedre selv Heidi. Er så enig. Er det noen som ikke vil ha meg på vennelista si, så er det bare å slette i vei:-)
    Utrolig fine strømper forresten!!
    God helg, å lykke til som 'samboer" :-)

    SvarSlett
  4. Så enig i det du skriver her.
    Flotte Mariusstrømper du har strikket.
    Lykke til med samboertilværelsen og en fin helg til deg.

    SvarSlett
  5. Du må være obs på at den første du viser til er virus som legger seg på veggen til noen. Det verserer flere typer virus med lignende tekst også, så det er ikke alltid at den som har det i sin status har skrevet det selv.
    Lykke til videre med håndarbeidene dine! :))

    SvarSlett
  6. Var ikke en virusmelding den jeg viste til først, den var personlig skrevet. Men jeg var ikke ute etter å henge ut vedkommende, derfor tok jeg bare essensen av det han skrev, ikke hele statusen. Snakker jo ikke om de meldingene som er virusmeldinger, men om tanken bak for de som skriver dette som statusmeldinger. Synes det er synd dersom man måler sine venner og deres vennskap på hvor aktive de er på FB. Det var egentlig det jeg reagerte på

    SvarSlett
  7. Det var skikkelig stilige Marius-sokker! Ikke rart du fikk lyst på sånne sjøl.

    SvarSlett
  8. Veldig bra skrevet Heidi, om man vil slette noen er det jo bare å gjøre det, dette er vel en måte å få litt oppmerksomhet på, jeg er venn med deg på FB og skal fortsette med det, de sokkene var kjempestilige:-)

    SvarSlett
  9. Veldig godt skrevet! Håper det går greit at jeg deler dette, for jeg ser dette litt for ofte, både av unge og gamle.
    Jeg tipset sågar en venn der, ganske høflig og på greit vis, at man trenger ikke si noe, bare gjøre det. Men mine kommentarer ble kort tid senere slettet. -De kommentarene var som sagt helt innenfor, og var ikke ment for å provosere.
    Man kunne nesten forvente ungdom kunne skrive slikt, men også godt voksne poster lignende, "nå skal vi rydde litt..."

    SvarSlett