Dame midtveis i livet. Med tanker og funderinger som jeg avogtil har behov for å skrive ned. Jeg går mye på tur, og tar endel bilder når jeg er ute. Driver også med håndarbeid, både til eget bruk og for salg, så det kommer nok endel av det også her. Ellers så blir det vel noen små glimt fra livet mitt.....ihvertfall de tingene jeg har lyst til å dele med hele verden



onsdag 7. september 2011

Endelig er hagen ferdig 14. august 2011

Ihvertfall for i år. Det har jammen med tatt sin tid fra Mathias og jeg begynte med den første gravingen og flyttingen av stein, til jeg i dag kunne så plenfrø.


Vi begynte med å lage et blomsterbed til, siden det jeg hadde fra før skulle bli til plen. Litt rare vinkler på bedet, det skyldtes litt fjell som dukket opp da vi begynte å grave. Jeg tok opp noen kantstein fra et annet sted for å bruke dem til kanstein her. De har senere blitt satt tilbake på plassen de hadde før, da planene forandret seg litt underveis. Stauder fra det gamle bedet og fra bedet på forsiden av huset ble satt ned her, litt for tett viste det seg etter som sommeren ble en frodig vekstperiode  for hageblomstene:-)


Her er før- og etterbilde. Det var noe av årsaken til at ting tok tid. Jeg hadde masse skvaderkål der, og den måtte sprøytes, for så å visne ned. Og før den døde, kunne jeg jo ikke begynne å grave. Og da passet det godt å dra på litt ferie mens vi ventet på at den skulle gå dukken


Denne helga har derfor stått i hagens tegn. Steiner ble tatt opp fra et sted, og lagt ned på et annet, en av dem med en liten mellomlanding på foten min, som nå er ganske så lekker og blå. Men ferdige skulle vi bli. Jeg spadde og la stein, og Mathias bar sekker med jord. Så måtte vi jo stampe og tråkke. Hadde ingen trommel, så det så sikkert ganske morsomt ut der vi gikk etter hverandre i støvler og strålende sol, frem og tilbake. Men hardt ble det.

Det blåste litt for mye til at vi kunne så gressfrøene, og dessuten var det meldt regn på natta. Tenkte det kunne være bra så jorda fikk satt seg godt. Og været spilte på lag det, regn på natta og opphold hele søndag formidag. Så nå er gresset sådd. Bare å krysse fingre for at det går bra, har igrunnen aldri sådd gress før. Men sett mange mislykkede forsøk rundt forbi…..Været ser ihvertfall ut til å være på min side. Det har regnet i ettermiddag og kveld, men er meldt sol fra utpå dagen i morra. Og så litt regn igjen om noen dager. God veksling med andre ord, det må jo være bra. Og så masse frø som jeg spredde ut, er det stor sjanse for at det dukker opp noe grønt etterhvert…..Spennende.

Har utvidet blomsterbedet noe mer, og neste år er det blomstene som skal få oppmerksomheten. Flytte på noen ting, og la de få litt bedre plass. Og så skal vi bare kose oss i hagen. Det har nemlig vært hele poenget med det vi har holdt på med. Å få en hage som er lettvinn å stelle med, slik at vi får masse tid til å slappe av både i hengekøya, på solsenga og med grilling og kos.
Men det blir neste sommer…..så da blir sikkert den kjempefin og full av varme, solfylte sommerdager:-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar