Dame midtveis i livet. Med tanker og funderinger som jeg avogtil har behov for å skrive ned. Jeg går mye på tur, og tar endel bilder når jeg er ute. Driver også med håndarbeid, både til eget bruk og for salg, så det kommer nok endel av det også her. Ellers så blir det vel noen små glimt fra livet mitt.....ihvertfall de tingene jeg har lyst til å dele med hele verden



onsdag 14. desember 2011

Snakk om nisseland...

Ja for det er det "hele" Norge har snakket om de siste dagene...ihvertfall virker det sånn på FB. Linken om den skolen som nektet elevene å gå med nisselue, har dukket opp igjen og igjen de siste dagene på sidene til folk jeg har på min venneliste. (Kanskje jeg burde vurdere hvem jeg har der? Det er et annet spørsmål)

De fleste av dem har sannsynligvis ikke lagt den der av annen grunn enn at de syntes det var en tåpelig ting nekte barna dette. Men da burde de skrevet det i kommentarfeltet. For blant de som har kommentert linkene, er det en overvekt av folk som snakker nedsettende om muslimer, om "snikislamisering", om at vi må jo få beholde det som er typisk norsk, og andre teite kommentarer......Og det samme har skjedd i de fleste aviser som har kommentarfelt...Er det rart det blir krig i verden???

Så vidt jeg har kunnet lese meg til, og jeg har leste hele artikkelen, ikke bare overskriften, så er det ingen muslimer som har krevd dette. Det er rett og slett noen som har vært litt overivrige i inkluderingens og snillismens navn og funnet ut at dette kunne nok komme til å provosere noen (les muslimer)

Snakk om tull. Jeg har både venner og kolleger som er muslimer, og i forbindelse med jobb så treffer jeg mange muslimer hver dag, fra de ytterst religiøse til de mer moderate. Og aldri har jeg hørt noen av dem ytre noe ønske om å slippe å se nisseluene i forbindelse med juleavslutninger eller noen som helst annen sammenheng. Det samme kom frem i intervjuer med muslimer på tv, de skjønte ikke hvorfor dette var blitt gjort. Heldigvis så har rektor på gjeldende skole stått frem på tv og erkjent at dette var nok ikke det lureste de har gjort....det skulle bare mangle.

Dette får meg til å lure på hva slags land vi lever i. Er vi konstant på leiting etter å få bekreftet at "farlige krefter" er i gang med å overta landet vårt?? Er vi et land av skjulte rasister? Hva slag holdninger har vi egentlig? Jeg har ikke noe svar på dette, og mange vil sikkert være uenig i det jeg har skrevet. Men det bryr jeg meg egentlig ikke noe om. Det er fordelen med å ha min egen blogg, jeg kan skrive akkurat det jeg vil, og mene akkurat det jeg vil.
Og selvfølgelig skal også andre få lov til det, men da får de trekke nisselua litt opp, og ihvertfall forholde seg til den faktiske situasjonen, ikke bruke det som en unnskyldning for å kunne trykke ut av seg masse dritt....

Ha en fortsatt god førjulstid, med eller uten nisselue



2 kommentarer:

  1. Veldig bra skrevet. Jeg har også flere naboer som er muslimer. Jeg ser at de har adventstaker i vinduene, og på 17.mai er de første mann ut med det norske flagget i handa for å feire vår nasjonaldag. "Snillismen" kan bli "to much", spør du meg.

    SvarSlett
  2. Dette var et supert innlegg, og det trengtes nå:)
    Jeg er veldig glad for at du skrev dette!
    Tusen takk:)
    Har veldig lyst til å linke til dette innlegget for jeg ser at også mine "venner" på facebook skriver om dette. Må visst vurdere vennene mine... Men skylder på uvitenhet, og påvirkning fra media, og en uskikk med ikke å tenke selv.
    God jul!

    SvarSlett